info@tiemcoach.nl

+31 6 419 65 106

ADHD en 5 waardevolle tips om te ontspannen

ADHD en 5 waardevolle tips om te ontspannen
Hoe kun je gemakkelijker ontspannen met AD(H)D? 

Ken je dat…je hebt vakantie en het lukt je nog niet echt om te ontspannen? Je zit veel in je hoofd en piekert er wat op los.
Je kunt je draai niet echt vinden, voelt je onrustig en blijft maar dingen doen om bezig te zijn. Stilzitten en rust nemen gaat moeilijk. De overgang van werk naar vakantie is vaak (te) groot. Er is een groot contrast tussen de hele dag doorgaan en van alles moeten en ineens niets hoeven. Ook is je normale structuur weg in de vakantie. Je zal eerst moeten resetten als het ware om ook echt optimaal te genieten van je vrije tijd.

Ik heb 5 waardevolle tips voor je die je kunnen helpen om echt tot rust te komen in je vakantie!

Tip 1: Gun jezelf om in de stand by modus te staan

Zoals ik al noemde is het voor mensen met AD(H)D niet vanzelfsprekend om niets te doen. Je hebt een bepaalde drive in je, die zegt dat je nuttig moet zijn. Als je niets doet, voel je je onrustig. Je wilt productief zijn en verveling is dan je vijand! Je kunt het leren om niets te (hoeven) doen. De eerste stap is dat jij jezelf toestemming geeft om even niets te doen. De wereld zal niet vergaan als jij even niets doet!

Niets doen betekent voor mij geen telefoon of tv, maar gewoon even zitten of liggen met mijn ogen dicht.
Het werkt al als je dit 3 minuten per dag doet. Eerst voelt het onwennig, onprettig en lang. Als je volhoudt wordt het steeds makkelijker. 

Tip 2: Voor de piekeraars onder ons

Blijf jij maar malen en piekeren en vind je het moeilijk om je gedachten los te laten?
Weet dat je hersenen dol zijn op associëren. Je springt lekker van de hak op de tak, van het ene onderwerp in het andere. Omdat AD(H)D hersenen dit goed kunnen, ben jij een topper in piekeren en malen. Zie je hersenen als een computer die dan vastloopt. Je zal het even uit moeten zetten voordat het weer goed werkt en je alles op een rijtje hebt.

Drie manieren om met piekergedachten om te gaan: 

  • Schrijf de gedachten die je bezighouden op. Ze zijn uit je hoofd en ze worden tastbaar. Je kunt beter kiezen welke gedachten de moeite waard zijn om energie in te steken.
  • Kies ervoor om een piekerhalfuur in de lassen op een dag. In deze tijd mag jij maximaal piekeren.
  • Toets of deze gedachte waar is. Vraag aan jezelf: Is het waar? Is het echt waar? Wat is nu het ergste dat er kan gebeuren?

Tip 3: Afwisselen is goed voor je

Een vol hoofd geeft stress en onrust. Om niet gestrest te raken en heerlijk te kunnen ontspannen, wissel ik altijd mentale activiteiten af met fysieke activiteiten. Vergeet niet, een boek lezen of een video kijken is ook een mentale activiteit. Maak tussendoor eens een korte wandeling, stap op de fiets, ram op je bokszak, laat je masseren of doe eens een ouderwetse afwas (werkt erg ontspannend ;-))

Tip 4: Vrijheid door structuur

Bedenk eens van te voren wat je echt belangrijk vindt in je vakantie. Wat heb je nodig? Wat doet er echt toe? Verzin eens wat activiteiten die bij jouw waarden en behoeften passen. Plan ze in voor een bepaalde dag! De kans dat je het daadwerkelijk gaat doen is kleiner als je het niet  inplant. 

Een plan geeft je overzicht, duidelijkheid, rust. Hierdoor ervaar jij meer vrijheid en voldoening. Maak duidelijke afspraken met elkaar! Afspraken maken met elkaar voorkomt discussies en strubbelingen. Op discussies zit je in je vakantie echt niet op te wachten, toch?

Tip 5: Genieten doe je in het hier en nu, niet later!

De kunst voor veel mensen met AD(H)D is om echt in het moment te zijn. Te beleven en voelen wat er op dat moment is, in plaats van denken aan de toekomst of het verleden. Je zal meer ontspannen zijn als je dit leert. 

Ik heb een oefening voor je die je hierbij kan helpen:

  • Zet een wekker op een bepaald tijdstip van de dag. Bijvoorbeeld iedere dag om 14:00 uur.
  • Wees je totaal bewust van de activiteit die je op dit moment doet. 
  • Zet je zintuigen open en kijk, hoor, voel, proef, ruik met volledige aandacht
Afspraak met mijzelf…

Als je wilt ontspannen is het belangrijk dat je tot actie komt, anders veranderd er niets!! Om jezelf hieraan te herinneren, kun je dit voor jezelf opschrijven: 

Ik (naam)….spreek nu met mijzelf af dat ik deze vakantie optimaal ga ontspannen. Ik geef mijzelf toestemming om iedere dag even niets te mogen doen, zodat ik oplaad met positieve energie. Hier heb ik recht op en dit ben ik waard. Ik vind het belangrijk om………. (behoeften, waarden) in deze vakantie, om hier gehoor aan te geven ga ik het volgende doen……………… Ik zal hierdoor meer ontspannen zijn. 

Meer blogs lezen? schrijf je in en ontvang automatisch de nieuwste blogs over ADHD, ADD en HSP

 

 

 

 

2 Responses to ADHD en 5 waardevolle tips om te ontspannen

Geef een reactie