fbpx

info@tiemcoach.nl

+31 6 419 65 106

AD(H)D en Relaties

AD(H)D en Relaties

Verlies jij jezelf weleens in een relatie?

Leer dan bij jezelf te blijven!

In deze nieuwe AD(H)D blog lees je over een veelvoorkomend probleem in ADHD relaties, namelijk jezelf ‘verliezen’ in de ander. Aanwijzingen dat je jezelf verliest in je relatie zijn bijvoorbeeld dat je vaak problemen hebt met onderlinge communicatie, je op eieren loopt, de ander zijn emoties lijkt over te nemen of emotioneel moe bent. Herken jij dit probleem? Ik geef je graag inzichten en tips om meer bij jezelf te blijven, zodat je geen overbodige energie verspilt en de sfeer leuk blijft tussen jullie.

Empathisch vermogen

Veel mensen met ADHD die ik in mijn praktijk zie zijn erg gevoelig voor sferen en emoties van buitenaf. Je kunnen verplaatsen in situaties of anderen, noemen we ook wel empathie of inlevingsvermogen. Dit is een fijne eigenschap omdat je hierdoor sociaal vaardiger bent, maar voor veel mensen met ADHD ook een valkuil! Want je kunt jezelf gemakkelijk verliezen en dit komt jou en je relatie niet ten goede.

Heb je AD(H)D dan heb je een rijke gevoelswereld. Daarnaast beschik je over bepaalde eigenschappen die ervoor zorgen dat jij sneller overprikkeld raakt. Deze typische eigenschappen zijn : je heel verantwoordelijk voelen, behulpzaamheid, leergierig, prestatiegericht, creatief en diep nadenken en loyaal aan anderen zijn. Door deze eigenschappen ben je sterk naar buiten gericht en stem je vooral af op de ander in plaats van jezelf. Je voelt aan wat je omgeving nodig heeft en doet je best om dat te bieden. Daarentegen heb je dus minder aandacht voor jouw eigen behoefte en grenzen.

Waarom verlies jij jezelf?

Ondanks jij heel erg ‘open’ staat voor externe prikkels en je wellicht herkent in bovengenoemde eigenschappen, hoef jij jezelf echt niet te verliezen in contact met anderen! Je kunt jezelf eens afvragen wat maakt dat jij té veel van jouw energie, liefde, aandacht, geld etc. weg geeft. Is dat misschien omdat je bang bent dat de ander je anders niet leuk of lief genoeg vindt? Of denk je dat jij er minder toe doet dan anderen?

Weet dat een gezonde relatie is gebaseerd op een balans tussen geven en nemen. Alleen dan zal is er sprake van gelijkwaardigheid en dat verdien jij absoluut! Dit is namelijk een menselijk recht.

Bij jezelf blijven hoe doe je dat?

Allereerst is het heel belangrijk om te weten dat wat ik je nu ga vertellen geen kattepis is…. De theorie is simpel, maar in de praktijk vraagt dit veel moed, doorzettingsvermogen, mildheid naar jezelf en tijd. Om dit proces aan te gaan, helpt het om eerst weten waar je het allemaal voor doet. Dus laat ik eerst de voordelen van ‘bij jezelf kunnen blijven’ met je delen.

De belangrijkste voordelen van bij jezelf blijven is dat je een grote innerlijke vrijheid en rust gaat ervaren. Je bent beter in staat om je grenzen en gevoelens te uiten zonder je onzeker of schuldig te voelen. Dit voelt super bevrijdend kan ik je zeggen!

De oplossing voor dit probleem zit hem in liefde voor jezelf

Werk daarom aan je zelfbeeld en zelfvertrouwen. Stop met jezelf naar beneden te halen met als gevolg dat je jezelf kleiner (terugtrekken) of groter (jezelf stoerder voordoen) maakt dan de ander. START met het volledig accepteren van jezelf! Bovenal, behandel jezelf zoals je degene behandelt waar je het meest van houdt!!

Wees zelf verantwoordelijk voor wat je voelt

Soms vragen mensen mij of het kan dat zij gevoelens van anderen kunnen overnemen. Ja dat kan. Let wel..dit betekent dus dat de ander op dat moment iets van (oude) pijn of gemis in jou raakt waar jij zelf iets mee moet. In plaats van de aandacht neer te leggen bij de ander, kan je beter naar binnen keren om te dealen met jouw eigen gevoel. De ander kan deze pijn niet voor jou oplossen! Evenmin kan jij de ander veranderen. Dit gegeven maakt jou dus geheel verantwoordelijk voor wat JIJ voelt. Ik snap dat het gemakkelijker is om de ander verantwoordelijk te houden voor wat jij voelt, maar onthoud goed dat je enkel je energie verspilt en niet werkt aan de oplossing als je je richt op de ander.

Uit je ware gevoelens

Eerlijke en open communicatie is de basis van een fijne relatie. Praat met je partner over je ware gevoelens en durf je kwetsbaar op te stellen. Vertel hem/haar wat je wel en niet prettig vindt. Is er geen ruimte voor jouw gevoelens of sprake van (verbale) agressie in je relatie, dan moet je jezelf achter de oren krabben, omdat dit zeer destructief voor je (zelf)vertrouwen is.

Vraag hulp

Je hoeft niet alles alleen te doen. En je hoeft jezelf ook niet te bewijzen, want je bent al goed zoals je bent! Merk je dat je er zelf niet uitkomt, zoek dan professionele hulp op het gebied van ADHD en relaties.

Wie je ook bent, wat je ook doet of hebt gedaan, iedere dag is een nieuwe kans om hiermee te starten!

Liefs,

Janneke Tiemissen