info@tiemcoach.nl

+31 6 419 65 106

Burn-out raken is heel normaal

Burn-out raken is heel normaal

Tegenwoordig is het heel normaal dat je een burn-out hebt, niemand staat er meer van te kijken als je zegt dat je volkomen geestelijk en lichamelijk uitgeput bent. Als je burn-out bent geraakt, kan het lang duren voordat je weer bent hersteld. Herstellen van een burn-out duurt gemiddeld een half jaar tot anderhalf jaar. Daarom wil je een burn-out liever voorkomen dan genezen!

Waarom raken mensen burn-out?

Té veel mensen raken burn-out tegenwoordig. De reden dat er zoveel mensen opgebrand raken, is geen hogere wiskunde. We groeien op met het idee dat we pas iemand zijn als we uitblinken en vooruitstrevend zijn in studie of in werk. We zeggen (on)bewust tegen onze kinderen dat ze goed zijn als ze goed presteren en niet alleen om wie ze zijn. Het cognitieve denken staat centraal in onze samenleving, het gevoelsleven komt op de tweede plaats. Op deze manier werken we aan een toekomstige generatie die later veel last heeft van faalangst en perfectionisme. In plaats van bij te dragen aan stevige volwassene met zelfvertrouwen, die in staat is om grenzen te stellen.

Zorgelijk is dat het leven op deze manier zo normaal is geworden, dat het me doet denken aan een verslaving. Zijn we allemaal verslaafd geraakt aan deze snelle manier van leven? Het lijkt heel vanzelfsprekend geworden dat we alles maar aannemen en ons gedragen als een kip zonder kop zonder duidelijk persoonlijk levensdoel. Mensen zitten vaker op hun telefoon dan dat ze daadwerkelijk met iemand in contact zijn.Veel tieners en adolescenten zijn doodop en ongelukkig omdat ze continu het idee hebben boven hun kunnen te moeten presteren. Ze hebben het gevoel dat ze niet goed genoeg zijn en dat ze niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Is dit echt wat we willen voor onze kinderen, onze toekomstige generatie?! Het werkt egoïsme, individualisme en het afsluiten van onze natuurlijke behoefte aan rust en levensvreugde in de hand. 

Worden we op tijd wakker?

Het gedachtegoed van de mens is erg veranderd ten opzichte van vroeger. Twintig jaar geleden speelden alle kinderen buiten met elkaar en niet naast elkaar op de bank met een tablet. Ook toen was niet alles koek en ei, maar waren de meeste tieners en twintigers juist in de bloei van hun leven en niet al doodop. Door de technologische revolutie kan er ook zoveel tegenwoordig, dat we overspoelt worden door prikkels en keuzestress. We gaan maar door en we willen alleen vooruit. We durven niet meer even stil te staan. Daardoor komt dat wat echt belangrijk is als: aandacht geven aan je naasten, tijd nemen voor je hobby’s of eens lekker niets doen om te ontspannen in het geding. Als we het gevoel hebben dat we stil staan in onze ontwikkeling worden we meteen zenuwachtig. 

Hoe voorkom ik een burn-out?

Een burn-out voorkomen draait allemaal om balans houden tussen inspanning en ontspanning. Als je in balans bent geef je ongeveer evenveel aandacht aan je denken, je voelen en je doen. Daarbij is het belangrijk dat hetgeen wat jij doet en kiest echt bij jou past. Het is belangrijk om je niet continu aan te passen aan de verwachtingen van anderen. Als je continu dingen doet om in de smaak te vallen bij je ouders, op school, bij vrienden, je partner, je kinderen of je collega’s kost dit je een forse prijs. Het kost je energie en aan de andere kant komt er niet voldoende energie binnen om op te laden. Als je dit te lang doet raak je uitgeput en dus burn-out. 

De symptomen van een burn-out zijn voor iedereen weer anders. Als je het vermoeden hebt, dat je burn-out bent geraakt, is de eerste stap dat je dit bespreekbaar maakt bij je huisarts of een vertrouwenspersoon. Het is beter om een diagnose te laten stellen door een professional en niet zelf te gaan experimenteren, omdat de symptomen van een burn-out ook lijken op bijvoorbeeld een depressie of ADHD. Er zijn veel burn-out testen te vinden online als je een indicatie wilt. Een burn-out test is geen diagnose. 

Wat kan ik doen als ik een burn-out heb?

De eerste stap is dat je (h)erkent en accepteert dat je een burn-out hebt! Dan pas kan het herstel beginnen. Veel mensen zijn vaak nog lang in een ontkenningsfase. Dit komt o.a. omdat de mensen die burn-out raken een groot doorzettingsvermogen hebben en of het gevoel hebben te falen als ze hulp zoeken. Hulp zoeken is soms nog steeds een taboe gek genoeg. Een kenmerk van perfectionisten is dat ze het heel graag zelf op willen lossen. Er zijn verschillende manieren om een burn-out aan te pakken. Voordat je met iemand in zee gaat, is het belangrijk om te kijken of er een goede klik is en of het burn-out herstelprogramma gericht is op het veranderen van niet-helpende denkstijlen en gedragingen in plaats van alleen rust nemen. Ook Tiemcoach biedt een burn-out herstelprogramma aan. Als je hierover meer wilt weten klik je op de button. 


Ik heb alvast 5 belangrijke, praktische tips om sneller te herstellen van je burn-out voor jou op een rijtje gezet. Met deze tips kun jij direct aan de slag gaan. Als je ze toepast, merk je meteen resultaat!

Sneller herstellen van je burn-out? Met deze tips kan jij al aan de slag.

Nog twijfels of je hulp nodig hebt? Of wat voor hulp het beste bij jou past? Neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. Wij helpen je graag op weg!

Geef een reactie