info@tiemcoach.nl

+31 6 419 65 106

Handige opruimtips bij ADHD

Handige opruimtips bij ADHD

Hoe creër je orde in de chaos?

De maanden december en januari staan in het teken van opruimen en loslaten. Maar als je ADHD hebt, is opruimen van je huis vaak geen gemakkelijke klus. Hoe minder rommel in je omgeving, hoe rustiger het in je hoofd is.

Daarom heb ik vijf handige opruimtips voor je, om meer orde in de chaos te kunnen aanbrengen. Handig als je bijvoorbeeld je huis, bureau, hoofd, zolder, computer of kledingkast wilt opruimen.

Opruimen werkt alleen als je een plan hebt! Ik weet het… plannen is vast niet je hobby, maar als je wilt dat dit slaagt is het de investering zeker waard :-)! Ik zal je op weg helpen met deze tips.

Tip 1) Zorg voor overzicht

Zonder overzicht geen actie

Overzicht houden of krijgen is niet gemakkelijk voor mensen met AD(H)D. Je bent snel geneigd om maar ergens te beginnen zonder plan. Of om helemaal niet te beginnen, omdat je niet weet waar je moet beginnen in die berg rommel.

Als je gewoon begint is er ten minste actie en heb je het gevoel dat je wat doet. En als je wat doet, ben je goed bezig voor je gevoel toch?! Maar…..werkt ergens beginnen zonder er over na te denken echt zo goed? Mijn antwoord is NEE. Dit werkt dus niet, want je maakt eigenlijk alleen maar meer rommel. Je werkt niet efficiënt en jij blijft met meer frustratie en chaos achter. Maak een plan voor overzicht.

Hoe krijg ik overzicht?

Stap 1) Bepaal je doel! Waarom ga je eigenlijk opruimen? Opruimen is een proces met een begin en een eind. Om je doel te bepalen stel je jezelf de volgende vragen (schrijf dit op):

Wanneer ben ik tevreden met mijn eindresultaat? Hoe weet ik dat het goed genoeg is? Is dit doel nu haalbaar voor mij? Of kan ik mijn doel beter bijstellen en het kleiner maken?

Mensen met ADHD denken (en voelen) vaak groot. Je hebt de natuurlijke neiging om véél tegelijk aan te pakken. Dit werkt niet, omdat het niet realistisch is. De kans dat je faalt is groot en dat wil je niet.

Om overzicht te krijgen zal je het opruimwerk in stappen moeten aanpakken! En vele kleine stapjes geven groot resultaat. Werken in kleine stappen vraagt om je doorzettingsvermogen en geduld. Trouwens ook goed om te weten: Het hoeft niet in één keer af!


Stap 2) Maak een tijdsinschatting van je opruimklus

Hoe lang denk je in totaal bezig te zijn aan jouw opruimklus? Het is belangrijk dat je dit in haalbare brokken van tijd opdeelt. En dat je deze tijd ook reserveert in je agenda. Je hebt vast meer te doen, dan alleen je opruimklus dus houdt rekening met andere afspraken.

Ga ook eens na wanneer jij het meest natuurlijke focus hebt om op te ruimen. Is dat ’s morgens, ’s middags of ’s avonds op een doordeweekse dag of in het weekend? Met natuurlijke focus werk je efficiënter.

Mindmappen

Een fantastische tool om overzicht te krijgen, plannen en organiseren is MINDMAPPEN. Super geschikt voor ADHD hersenen :-). En beter dan de manier die je wordt aangeleerd op school. Je vindt veel informatie over Mindmappen op het internet.

Met Mindmappen kun je gemakkelijk overzicht krijgen, ideeën uitwerken, samenvattingen én keuzes maken. Het verbeterd je geheugen, concentratie en creativiteit.

Wil je goed leren Mindmappen? Begin 2019 geef ik een eendaagse workshop Effectief Mindmappen. Wil je meer informatie over deze workshop? Neem dan contact op.

Tip 2) Ordenen hoe doe je dat?

Opruimen en ordenen is een kwestie van informatie of spullen indelen naar plaats, volgorde, ruimte of tijd. Het gewicht van deze aspecten is afhankelijk van de opruimklus en jouw persoonlijke voorkeur.

Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld:

  • Bij het ordenen van e-mails kun je bijvoorbeeld rekening houden met een volgorde op datum (tijd) of je kunt ze onder brengen in verschillende mapjes (plaats).
  • Bij het ordenen van je schone vaat speelt de volgorde een rol; grote borden eerst, kleine daar bovenop. Ook ruimte speelt een rol, heb je genoeg ruimte in je kasten, kun je er gemakkelijk bij of puilen de kasten uit? Ordenen op basis van tijd speelt hier een minder belangrijke rol.
  • Planning van een treinreis het tijdsschema luistert nauw, want als je tijdsplanning niet klopt mis je de trein. Het is dus belangrijk om op de juiste tijd op de goede plaats te zijn.

Ga nu eens na wat bij jouw opruimklus een rol speelt. Hoe houd je rekening met de aspecten volgorde, plaats, ruimte en tijd?  Het helpt als het in ieder geval logisch is voor jou. Als er meer mensen gebruik maken van de spullen of ruimte, dan wordt het wat lastiger. Dan heb je misschien te overleggen met de ander en taken te verdelen.

Tip 3) Keuzes maken en afscheid nemen

Opruimen betekent ook spullen weggooien. Veel mensen met ADHD zijn dol op hamsteren. Op zich niet erg, maar je hebt al snel véél te veel spullen. Deze spullen nemen veel ruimte en in beslag en kosten je (ongemerkt) energie, want ze geven je prikkels.

Het probleem is dat mensen met ADHD vaak een emotionele waarde toekennen aan spullen. Dat maakt het ook lastig om weg te gooien. Opruimen betekent loslaten van de band die je met het voorwerp hebt!

Een niet- helpende opruimstrategie

De vraag: “ Kan ik dit nog ooit gebruiken?

Is deze vraag herkenbaar voor je? Je antwoord op deze vraag zal altijd ja zijn, want jij bent een super creatieve denker, haha. Deze vraag helpt jou niet om los te komen van spullen.

Strategieën die beter werken zijn:

  • Iemand die je vertrouwt laten helpen met opruimen. Je kunt overleggen met de ander. De ander kijkt objectiever en is minder emotioneel betrokken.
  • Jezelf afvragen: ” Maakt dit voorwerp mij nog blij? “
  • Gooi het weg als je het twee-drie jaar niet hebt gebruikt of naar hebt omgekeken.
  • Maak 3 stapels. Stapel 1 = kan weg, Stapel 2 = houden, Stapel 3 = misschien weg. Kijk vervolgens nog eens kritisch naar stapel 3.

Tip 4) Vind je eigen manier

Als je begint met opruimen realiseer je dan goed dat er vaak eerst meer rommel zal ontstaan. Net zoals bij een verbouwing, zal je eerst meer rommel hebben om uiteindelijk een mooier resultaat te verkrijgen.

Eigenheid en vrijheid zijn twee belangrijke dingen voor mensen met ADHD. Dit betekent dat het beter werkt als je het opruimproces op je eigen manier mag doen. Oftewel: DOE WAT VOOR JOU WERKT! Je ruimt op naar je eigen normen en niet naar de norm van je ouders, buren of vrienden.

Belangrijk! Als je een passende strategie hebt gekozen; houd je hier dan ook aan! En ga niet weer wisselen van strategie. Wisselen geeft je alleen maar onrust en chaos en leid je af van je plan.

5) Nog meer praktische tips om op te ruimen

  1. Geef spullen die je dagelijks gebruikt als sleutels, telefoon, portemonnee, agenda etc. een vaste plek. Denk na of deze plek logisch is voor je.
  2. Als je een ruimte gaat opruimen, zorg dan dat je begint bij de plek waarin het meest wordt opgeslagen. Maak dus eerst opslagruimte vrij, anders weet je niet waar je met je spullen naartoe moet en verplaats je je rommel.Gebruik doorzichtige dozen en mappen met een etiket.
  3. Bij papierwerk. (Eerst mappen, tabbladen, perforator, nietmachine etc. kopen en dan pas beginnen) Je zet ook niet eerst de pan op het vuur om daarna boter te kopen in de supermarkt.
  4. Zorg dat je (als je klaar bent) genoeg bewegingsruimte hebt op de vloer. Houdt deze leeg!
  5. Loop je vast? Doe het niet alleen en vraag om hulp!

Heb je wat gehad aan dit artikel? En wil je meer AD(H)D tips, handvatten en op de hoogte blijven van onze kortingsacties? Dan kun je je aanmelden voor onze nieuwsbrief. Nee…we gaan je niet iedere week spammen 😉 Alleen als we wat waardevols voor jou hebben, ontvang jij een bericht in je inbox!

Geef een reactie