fbpx

info@tiemcoach.nl

+31 6 419 65 106

Je hooggevoeligheid de baas!

Heb je snel last van stemmingswisselingen, onrust of het gevoel altijd maar overspoeld te worden? Hoe beïnvloedbaar ben jij eigenlijk voor prikkels van buitenaf?

Leer beter omgaan met sociale en emotionele prikkels

Een van de meest lastige kenmerken van AD(H)D en HSP is de over- of hooggevoeligheid voor sociale en emotionele prikkels. Ik bedoel de prikkels die je krijgt als je in een drukke of nieuwe omgeving bent zoals bijvoorbeeld: op een verjaardag, een nieuwe baan, start van een studiejaar of na een verhuizing. Ook prikkels bij intensieve en intieme contacten zoals in liefdesrelaties, vriendschappen en binnen het gezin hebben de nodige impact op je gevoeligheid.

Mensen met AD(H)D of HSP zijn duidelijk gevoeliger voor prikkels dan een gemiddeld persoon. Overprikkeld zijn is lastig en niet iedereen begrijpt waarom jij je anders gedraagt als je je zo voelt.

Ik vind het belangrijk dat je weet waarom je zo gevoelig bent en wat je kunt doen om hier anders mee om te gaan, vandaar dit artikel. Zo wordt je weerbaarder en ervaar je meer rust, balans en zelfvertrouwen.

Hoe komt het dat jij door AD(H)D of HSP extra gevoelig bent?

Factoren die een rol spelen bij hooggevoeligheid:

Zintuigelijke gevoeligheid

Een van de oorzaken van je overgevoeligheid is het proces van informatieverwerking. Prikkels komen bij iedereen binnen via lichamelijke zintuigen. Ze worden in de hersenen omgezet tot beleving en actie tot handelen.

We kennen vijf zintuigen: horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Mensen met HSP of AD(H)D zijn zintuiglijk extra gevoelig omdat de minder belangrijke prikkels niet goed worden gefilterd. Je staat continu voor alles en iedereen in je omgeving open en je wilt het liefst overal op reageren. Soms heb je ook te maken met een zesde zintuig. Je voelt goed sferen, stemmingen en emoties bij anderen aan.

Je voelt intenser

Ook is je gevoelsbeleving intenser dan normaal. Ken je het dat je razendsnel in je emotie schiet of vaak van stemming wisselt op een dag? Als je niet genoeg tijd neemt om je gevoelens goed te verwerken, dan krijg je hier last van. Een grote brei aan onverwerkte emoties en gevoelens zorgen vaak voor verwarring, onrust en overprikkeling.

Gevoel van onrecht

Mensen met AD(H)D en HSP hebben vaak een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. Iedereen heeft andere normen en waarden, dus ben je het niet altijd met elkaar eens. Als een gebeurtenis als oneerlijk of onrechtvaardig aanvoelt, dan raakt dit jou in je kern. Je kunt er maar moeilijk weer van loskomen. Wellicht voel je boosheid, verdriet en onmacht en je blijft er over piekeren. De gebeurtenis speel je continu af in je hoofd. 

Sterk gericht op de ander

Veel mensen met HSP of AD(H)D zijn erg gericht op de ander. Je vindt het belangrijk dat de ander zich goed voelt. Je bewaakt vaak de lieve vrede voor harmonie. Ook wil je het zelf graag goed doen. Je vergelijkt jezelf met anderen als graadmeter.

Wanneer je je vooral richt op de ander, loop je het risico je eigen behoeften te verwaarlozen en verstrikt te raken met de ander. Je raakt uit balans en zorgt niet goed voor jezelf. Dit zie ik vaak gebeuren in een relatie en in gezinnen bij hooggevoelige ouders en partners. Heb je faalangst of een laag zelfvertrouwen? Dan heb je hier nog meer last van. 

Wat zijn de gevolgen van je overgevoeligheid?

De gevolgen van een overkill aan sociale en emotionele prikkels verschillen van persoon tot persoon. In het ergste geval kost het je zoveel energie en stress dat je klachten krijgt als: chronische vermoeidheid, opgejaagd gevoel, prikkelbaar, hoofdpijn, darmklachten, depressief gevoel, minder zelfvertrouwen en een lusteloos gevoel.

Als je nog niet goed kunt omgaan met je gevoeligheid, dan kies je waarschijnlijk voor een vluchtroute om te kunnen overleven.

Bekende vluchtroutes bij hooggevoeligheid

De terugtrekkende beweging

Als jij bang bent om jezelf te laten zien of om voor je eigen behoefte op te komen (assertiviteit) kan het zijn dat je je terugtrekt in je eigen veilige gedachtenwereld. Dit is typisch voor mensen met ADD of de introverte HSP’er. Je vindt het heerlijk om je te laten meevoeren met je gedachten en fantasieën. Je bent hier veilig, het werkt ontspannend en er wordt niets van je verwacht. Het kan ook zijn dat jij je letterlijk terugtrekt uit contact door je af te zonderen.

Helemaal niet meer voelen

Als je niet weet hoe je met alle prikkels en gevoelens om moet gaan, kun je daar behoorlijk gek van worden. Soms zo gek, dat je besluit om helemaal niet meer te willen voelen! Je verdooft jezelf door je gevoel uit te schakelen of je gaat middelen gebruiken als alcohol of drugs om je gevoel te verdoven. Mensen in je omgeving kunnen denken dat het met jou altijd goed gaat. Je zal je kwetsbare kant niet snel laten zien. Je hebt een masker op.

Je eigen plan trekken

Als je het gevoel hebt dat je hooggevoeligheid niet begrepen wordt door je naasten, dan trek je je eigen plan. Dit doe je door je eigen belangen voorop te stellen. Je voelt je rebels, want je hebt het idee dat je je te vaak hebt moet aanpassen. Mensen beschouwen jou als eigenwijs of egoïstisch. Je vindt het vaak moeilijk om hulp te vragen en probeert zoveel mogelijk zelf op te lossen.

Alles moet perfect

Jij bent superkritisch, vooral naar jezelf. Je weet niet wanneer iets goed genoeg is en je vindt het lastig om keuzes te maken. Je houdt graag de controle en probeert zekerheden in te bouwen. Je vindt het fijn als alles lijkt te kloppen. Veranderingen en nieuwe situaties zijn ongemakkelijk voor je. Je bent je houvast kwijt. Je stelt veel dingen uit, omdat het eigenlijk nooit goed genoeg is.

Tips bij hooggevoeligheid

Tips om beter met gevoeligheid om te gaan en het in te zetten als gave

Wat kun je doen als je last hebt van overprikkeling door hooggevoeligheid? Ik heb zelf ervaring met overgevoeligheid. Nu ik beter begrijp waar ik gevoelig voor ben, weet ik wat ik kan doen om er minder last van te hebben. Ik heb nu minder last van stress en prestatiedruk en ik durf steeds meer mezelf te zijn.

  1. Wees zuinig met je energie, deze is schaars

    Wat mij enorm heeft geholpen is om goed te kijken naar de mensen en bezigheden waar ik mijn energie in stak. En wat bleek?! Ik was totaal niet zuinig op mijn energie. Ik deed héél veel tegelijk en pakte alles aan, maar daardoor maakte ik het ook vaak half af. Ik heb geleerd dat het noodzakelijk is om keuzes te maken. 

    Ook heb ik vriendschappen goed onder de loep gehouden. Ik vroeg mij af wie mijn energie verdiende, bijvoorbeeld omdat zij ook energie in mij investeerde. Er zijn een paar vriendschappen verloren gegaan hierdoor, omdat ik vond dat ik niet terug kreeg wat ik zelf gaf. In plaats van meer vrienden, heb ik nu betere vriendschappen. Kwaliteit boven kwantiteit dus 😉 

    Welke keuzes ga jij maken? Zijn er vriendschappen die niet (meer) goed voelen voor jou?

  2. Verbinden vanuit jezelf

    Dit betekent dat jij eerst een goede verbinding hebt met je eigen kern en vanuit deze verbinding naar buiten treedt. Om een goede verbinding met jezelf te krijgen, weet je wat jij echt belangrijk vindt in het leven, wat je goed kunt en wat je minpunten zijn.
  3. Als je dit niet weet, loop jij de kans om je eigen behoeften te verwaarlozen of om je in de ander te verliezen. Dat kost je te veel energie! 

    Verbinden met je kern doe je door te luisteren naar je lichaam en je gevoelsleven. Wat ook helpt is om feedback te vragen over jezelf aan mensen die je vertrouwd en die jou goed kennen. Vraag: ‘Wat waardeer je het meest aan mij?’ en ‘Wat waardeer je het minst aan mij?’

  4. Me-time 

    Als jij hooggevoelig bent, dan heb je iedere dag extra tijd nodig om alle prikkels te verwerken. Dit kan alleen als je ruimte en tijd neemt voor jezelf. Dit is een primaire levensbehoeften voor jou.

    Met tijd voor jezelf bedoel ik een prikkelarme omgeving, dus geen telefoon, televisie of andere mensen in jouw buurt. Ik weet dat stilte en rust voor veel mensen met AD(H)D en HSP een grote uitdaging is.  Het positieve is dat je  het kunt aanleren om helemaal niets te doen. Begin met een kleine stap. Je kunt beginnen om iedere avond voor het slapengaan 3 minuten niets te doen.

  5. Geef je gevoelens de ruimte 

    Uit je gevoel het liefst op een expressieve manier. Gebruik hierbij je lichaam! Druk je gevoel niet weg, want het zal steeds groter worden en meer aandacht vragen. Naast praten over je gevoel werkt het helend als je je handen of lichaam gebruikt. Dit werkt goed: schrijven, tekenen, schilderen, potten bakken, onkruid wieden, wandelen in de natuur, haken, je lijf losschudden en het ritmisch laten bewegen op muziek. 

  6.  Hooggevoeligheid inzetten als een gave

    Het is prachtig om je hooggevoeligheid in te kunnen zetten als een gave! Ik gebruik het vooral in mijn werk als coach en in vriendschappen. Door veel te werken aan mijn intuïtie en zelfreflectie, voel ik heel goed aan wat mensen nodig hebben. Je bent in staat om echt en onbevooroordeeld te luisteren, voelt mee en begrijpt mensen zonder dat je andermans gevoelens of probleem eigen maakt.

    De kunst van het inzetten van hooggevoeligheid kan je echter alleen toepassen als je jezelf voldoende kent en je eigen grenzen kunt bewaken. Anders loop je het risico verstrikt te raken met de ander.

    Ik hoop dat ik je op weg heb geholpen met deze tips en onthoudt dit: Het belangrijkste is dat jij in het leven kiest wat echt bij jou past!

Heb je wat gehad aan dit artikel? Laat een reactie achter of deel met een vriend. Je kunt je ook inschrijven voor onze nieuwsbrief.

Je ontvangt dan meer waardevolle tips, handvatten en kortingsacties over volle hoofden en gevoelige mensen. En je wordt op de hoogte gehouden van kortingsacties van onze diensten!



Geef een reactie