fbpx
Tiemcoach

Creëer rust in je hoofd en hart!

info@tiemcoach.nl

+31 6 419 65 106

Houd mediteren leuk met deze tips voor beginners!

Houd mediteren leuk met deze tips voor beginners!

Goed dat jij begint of bent begonnen met meditatie! Regelmatig mediteren verbetert je geestelijke en lichamelijke gezondheid, daarom wordt het steeds populairder. Veel mensen starten met mediteren of Mindfulness wanneer ze merken dat het niet goed gaat met ze. Of wanneer ze zich bewust worden van de gejaagdheid waarmee we leven. Ik help je graag op weg met vier meditatietips!

Diepe meditatieve ontspanning? Ja graag!

Een meditatieve aandacht is een lichte, levendige aandacht die volledig aanwezig is in de huidige ervaring. Als je vaak mediteert kan je zelfs loskomen van het besef van ruimte en tijd. Een van de meest gewilde effecten van mediteren is de diepe ontspanning die je ervaart in een meditatieve staat van zijn. Je brein verkeert in een compleet relaxte toestand en je lichaam ontspant hierdoor. Klinkt goed toch? Deze ontspanning gaat zelfs verder dan de soort ontspanning die krijgt door te sporten! Wauw, wie wil dat nu niet? Laat ik je eerst vertellen wat de meest gemaakte beginnersfouten zijn bij het leren mediteren.

Meditatie valkuilen van beginners

Eerste valkuil: Mijn hoofd moet leeg zijn tijdens meditatie…

NO WAY! Want als je helemaal niet meer denkt, betekent dit dat je hersendood bent. Weet dat het volkomen normaal is dat gedachten blijven komen tijdens het mediteren. Wat je wel merkt is dat na ongeveer tien minuten, je gedachten veel laaaangzaaammmeeerrr gaan dan normaal.
Weet dat je gedachten net zo snel gaan als dat ze komen. Behalve ze op te merken, hoef je dus NIETS met je gedachten te doen! Door meditatie leer je de gedachten aan je voorbij te laten gaan en er niet steeds impulsief op te reageren.

Tweede valkuil: als ik niet relaxt ben na de meditatie dan mediteer ik verkeerd….

Je raakt toch ontspannen door meditatie? YES SURE! Maar weet dat je ontspanning niet kunt afdwingen? Als je ontspanning namelijk als doel stelt bij meditatie, zal het je minder gemakkelijk lukken om te ontspannen. Het wordt nog lastiger als je gaat mediteren wanneer je compleet gestrest bent. Het contrast is dan te groot, want door jouw lichaam giert adrenaline en andere stresshormonen.

Derde valkuil: Ik moet minimaal een half uur stil zitten in een lotushouding

lotushouding

Ik moet altijd lachen om dit idee! Veel mensen zien bij meditatie nog een boeddhistische monnik voor zich, die de halve dag – zonder een spier te vertrekken- in de lotushouding zit te mediteren.

Nou, ik kan je gerust stellen! Om positief effect van het mediteren te merken is minimaal 8 tot 10 minuten per dag al voldoende. Daarbij is een actieve houding wel wenselijk, maar niet noodzakelijk. Bijvoorbeeld bij de bodyscanmeditatie. Deze is heerlijk om liggend te doen voor het slapengaan. Je kunt ook prima mediteren terwijl je een andere activiteit doet, bijvoorbeeld tijdens het wandelen of eten.

Tips wanneer je begint met mediteren

  1. Herstel je aandacht wel honderd keer op een liefdevolle wijze.
    De eerste tip is een belangrijke voor beginners! Weet dat je aandacht in het begin wel honderd keer kan afdwalen van je meditatieobject. Dit doet onze geest nu eenmaal en we hebben geen stopknop of iets dergelijks om onze gedachten te stoppen, toch? (als jij de knop wel gevonden hebt, hoor ik het graag) Je zal tijdens het mediteren je aandacht steeds moeten herstellen, dit is volkomen normaal. Als je merkt dat je bent afgedwaald, breng je aandacht op een liefdevolle manier terug (geef jezelf niet op de kop). Zo train jij stap voor stap je aandachtsspier. Na een poos regelmatig mediteren zullen je hersenen vanzelf begrijpen wat de bedoeling is en kom je steeds sneller in een meditatieve staat.
  2. Bedenk een kort persoonlijk ritueel voor het mediteren
    Net zoals je lichaam en geest weten dat je gaat slapen na het douchen, tanden poetsen en boekje lezen…. helpt een kort vast ritueel ook voor het mediteren. Dit ritueel kan bijvoorbeeld zijn: vast tijdstip op de dag, muziekje op, met aandacht in een comfortabele meditatiehouding zoeken, drie keer diep inademen en dan aan je meditatie beginnen. Bedenk eens hoe jij je ritueel wilt inrichten.
  3. Mediteer liever niet als je heel erg gestrest bent.
    Ik raad je aan wanneer je heel erg gestrest bent niet te gaan mediteren. Je kan beter eerst iets fysieks doen, je gevoelens uiten of erover praten. Vaak is het als beginner te lastig om in een meditatieve toestand te komen als je gestrest bent. En het zou jammer zijn als je hierdoor denkt dat meditatie niet werkt voor jou. Als je verder gevorderd bent, gaat mediteren met stress gemakkelijker, omdat je al hebt leren omgaan met het accepteren van weerstand en lastige gevoelens.
  4. Houd een meditatiedagboekje bij
    Merk je dat een specifieke gedachten je niet loslaat of wil je de gedachten die je hebt absoluut niet vergeten? Schrijf m gewoon op tijdens het mediteren. Het helpt ook om twee weken kort op te schrijven hoe je de meditatie hebt ervaren. Zo zie je je eigen groeiproces en dit motiveert weer om door te gaan.

Vind je het nog moeilijk om zelf te mediteren?

Is mediteren met behulp van een Meditatieapp niet voldoende? Of wil het gewoon niet lukken? Dan is het goed om te weten dat ik je verder kan helpen. Lees snel meer over mijn meditatie aanbod